sg
Rynek Infrastruktury: Podsekretarz stanu A. Massel zapewniał na uroczystości otwarcia terminalu DB Port Szczecin o istotnym znaczeniu transportu intermodalnego. Port na swoim terenie modernizuje 36 km torów. Jakich inwestycji ze strony rządu oczekiwałby Pan, aby zsynchronizować transport z portu w głąb kraju?
Jarosław Siergiej, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin-Świnoujście: Mówiąc o znaczeniu transportu intermodalnego, mamy nadzieję, że wzrost obrotów terminalu kontenerowego w Szczecinie skłoni operatorów transportu intermodalnego do uruchomienia regularnych pociągów kontenerowych w głąb Polski. Otwarty niedawno terminal [terminal kontenerowy spółki DB Port Szczecin – przyp. red.] jest do tego przygotowany – posiada odpowiednią infrastrukturę w postaci torów kolejowych przebiegających przez place składowe, a także odpowiedni sprzęt przeładunkowy.
Natomiast w ramach poprawy dostępu kolejowego do portów, ze strony rządu oczekujemy przyspieszenia modernizacji linii kolejowych E-59 i CE-59. Brak bądź ograniczenie realizacji inwestycji związanych z poprawą dostępu do portów od strony lądu spowoduje w przyszłości utratę części ładunków na rzecz portów konkurencyjnych, przede wszystkim portów niemieckich. Modernizacja linii kolejowych E-59 oraz CE-59 umożliwi zarówno podniesienie szybkości przejazdu pociągów, jak i zwiększenie masy ładunkowej poprzez wzrost maksymalnych obciążeń na oś wagonu.